FANDOM

212.7.30.242 13. mai 2008, kell 05:53 (UTC)

MõisteEdit

Sotsioloogiline jurisprudents (sotsioloogilise õiguse kool) - suund kaasaegses õiguse teootis. Sotsioloogiline jurisprudents on levinud enamasti USA-s, kus ta eksisteeris ja konkureeris analüütilise jurisprudentsiga ja iseloomuliku-õigusliku suunaga. XIX. ja XX. sajandi vahetusel ilmuvad esimesed õigussotsioloogilised publikatsioonid. Seda käsitlus arendas edasi Roscoe Pound.

SisuEdit

Õigussotsioloogia üheks tekkepõhjuseks Ameerikas olid õiguspositivismi seesmised vastuolud dogmaatilis-analüütise (õigus tegelikuses) ja teoreetilise suuna ("õigus raamatutes") vahel. Sotsioloogiline jurisprudents väljub seaduse raamedest ('ius scriptum'), kuid mitte loomulikke õiguste ja vabaduste suuna, vaid õiguse realiseerimise sfääri ja õigusekohaldamise praktikasse. Sotsioloogilise suuna esindajad pöörduvad tähelepanu funktionaalse tingimuste poole ja selle protsessi realiseerimise poole. Ja seetõttu nimetatakse sellist suunda 'funktionalismiks'. Rajajateks on Rudolf Fon Jhering (Saksamaa), Leon Duguit (Prantsusmaa), E. Ehrlich (Austria), S. Muromtsev (Venemaa).

Roscoe Pound (1870-1964)Edit

Ameerika jurist, kes esines dekaanina Harvardi Õiguse koolis. Ta määratles õigust mitte lihtsalt sotsiaalse kontrolli elemendina, vaid selle põhiinstrumendina. Sotsioloogilise jurisprudentsi põhimõtted on käsitletud Roscoe Poundi põhilistes töödes - "Jurisprudents"(1959). Selle sisuks on õiguslik kord, sätete kogum ja õiguskohaldamise tegevus kohus või halduses.

Karl N. LlewellynEdit

Ta arenenud õigusrealistlikke (vt. õigusrealism) seisukohti edasi. Llewellyn-i jaoks oli õigus vaid ühiskonna poolt loodud kohaldavate normidi institutsioon.

Sotsioloogilise jurisprudentsi probleemEdit

Sotsioloogilise suuna puuduseks on see, et kujuneb õiguse ebaselgete piiride oht, õiguse oma piiride kaotamine ja, järelikult - kujuneb rohkem võimalusi seaduse rikkumiseks.

'Kasutatud allikad:' 1. Käärik, H.,TÜ Sotsioloogia osakond, 1998 a. 2. www.zakroma.narod.ru 3. Tserdantsev, A. F., Riigi ja õiguse teooria, 2001